De bouw van kerncentrales is geen business as usual in een geprivatiseerde energiemarkt. Overheden grijpen regelmatig stevig in, hetzij via directe financiering, het verstrekken van leningen en garanties, hetzij via risicodeling en inmenging met prijsmaatregelen.
Dit roept de vraag op hoeveel een overheid moet betalen bij het plannen van een nieuwe kerncentrale. Wat is op basis van recente voorbeelden de bandbreedte van de te verwachten kostenramingen?
Daartoe beoogt deze studie een gedetailleerde analyse te geven van de werkelijke kosten en tijdlijnen van typische en recente grootschalige bouwprojecten van nieuwe kerncentrales. Voor dit onderzoek zijn zes kerncentrales geselecteerd. Ze behoren tot de laatste die wereldwijd in bedrijf zijn genomen of zullen worden genomen.
Nu 5 miljard investeren in energiebesparing en de ontwikkeling van opslagtechnieken is uit CO2 -oogpunt efficienter dan het bouwen van 2 nieuwe kerncentrales. De 5 miljard euro die het kabinet heeft gereserveerd om kernenergie te stimuleren, kan veel effectiever worden ingezet in directe verduurzaming. Dit geldt zowel voor het behalen van de klimaatdoelen, het helpen van mensen in energie-armoede als het verbeteren van de economische structuur van Nederland, becijfert advies- en onderzoeksbureau Rebel in opdracht van WISE en Milieudefensie.
Urenco, het Brits-Duits-Nederlands consortium dat verrijkt uranium produceert, is wereldwijd de grootste aanbieder van lichtverrijkt uranium. Echter, de afgelopen vijftig jaar zijn voor Urenco niet bepaald vlekkeloos verlopen. En nog steeds staat Urenco onder druk, want de verwachtte groei van kernenergie blijft uit, er is flinke overcapaciteit op de verrijkingsmarkt én de orders krimpen. Daarnaast heeft de Duitse Atom Ausstieg impact op de krimp van kernenergie in Europa en is er in Duitsland discussie over de levering van verrijkt uranium voor de brandstof voor de ‘scheurtjesreactoren’ in Tihange en Doel. De brochure ‘Urenco 1970-2020: Van Verdrag van Almelo naar Atom Ausstieg’ beschrijft de ontwikkeling van uraniumverrijking, de troebele geschiedenis en de onzekere toekomst van Urenco.
Dit document is in 1996 gepubliceerd, maar het was tot nu toe niet online beschikbaar. De tekst is grotendeels ongewijzigd, maar taalkundig gemoderniseerd. Daarnaast zijn voor beter begrip drie recente paragrafen toegevoegd.
Lees hier onze zienswijze op het ontwerpplan van NIRAS voor het langetermijnbeheer van hoogradioactief en/of langlevend kernafval (2018), in het kader van de publieke consultatie hierover (15 april-13 juni 2020).
Kerncentrales in een Klimaatneutraal Energiesysteem, revised version WISE
Over
In april werd een rapport van de adviesbureaus Berenschot en Kalavasta gepubliceerd over de kosten van nieuwe kerncentrales in Nederland. WISE schreef een uitvoerige reactie, waarin alle belangrijke aannames van het rapport werden doorgelicht. De belangrijkste conclusie; zelfs in de meest gunstige variant zijn we met kernenergie jaarlijks zo’n € 4,6 miljard duurder uit dan de variant zonder kerncentrales.
In dit bericht kun je het originele rapport van Berenschot en Kalavasta lezen en natuurlijk de uitgebreide reactie van WISE.
Een van de grootste nadelen van kernenergie is het afval dat vrijkomt. De komende jaren worden er veel belangrijke besluiten genomen over de toekomst van het kernafval. WISE wil zich daar intensief tegenaan bemoeien. Hierbij worden wij ondersteund door diverse experts.
Herman Damveld is zelfstandig onderzoeker, energiedeskundige en publicist te Groningen. Hij houdt de ontwikkelingen rondom kernafval nauwlettend in de gaten. Hieronder een aantal van zijn publicaties.
In Afrika wordt veel uranium gewonnen, met verwoestende gevolgen. WISE ondersteunt de ‘civil society’ in Afrika met onder andere met rapporten en publicaties. Hier vindje een hele serie publicaties die in het kader van ons werk rond ‘uranium in Afrika’ tot stand zijn gekomen.
Het World NuclearIndusty Status Report (WNISR) onder leiding vanMycle Schneider geeft jaarlijks een uitgebreid overzicht van gegevens over kerncentrales met informatie over hun werking, productie en constructie. De WNISR–rapporten kijken naar de werkelijke situatie en benoemen die, onderbouwt met bronnen en geïllustreerd met simpele maar effectieve visualisaties.
WISE voert campagne tegen kernenergie en vóór schone energie, voor nu en later, voor iedereen. Daar hoort onder andere bij dat we rapporten (laten) maken en informatie verspreiden. De volgende rapporten hebben betrekking op kernenergie.
Hebben we kernenergie nodig om klimaatverandering tegen te gaan? Publicatie ter ere van het 40-jarige bestaan van WISE, oktober 2018.Wat zijn de CO2-emissies van kernenergie? Hoe ziet een duurzame energie toekomst eruit zonder kernenergie? Wat zijn de kosten van kernenergie? In het dossier gaan ook uitgebreid in op de veelbesproken thoriumcentrales. Is het een veelbelovende technologie of een wassen neus?
Al sinds de ontdekking van talloze scheurtjes in de reactorvaten van twee Belgische kernreactoren (Doel3 en Tihange2) in 2012, volgt WISE de ontwikkelingen op de voet. Samen met Belgische groepen vragen wij aandacht voor de situatie om de centrales zo snel mogelijk gesloten te krijgen. Een deel van het werk bestaat uit het geven en verspreiden van informatie. Daar horen de volgende rapporten bij.
Het rapport (2005) beschrijft de gevaren van het mogelijke gebruik van nucleaire explosieven door terroristen, mogelijke aanvallen op nucleaire installaties met conventionele wapens en grootschalige nucleaire ongelukken.
Kernenergie is niet alleen een controversiele en gevaarlijke vorm van energie, het is ook een van de meest dure. Om de miljarden die nodig zijn voor de bouw van een kerncentrale bij elkaar te brengen zijn energiebedrijven sterk afhankelijk van banken en andere financiele instellingen. Dit rapport (2010) beschrijft de risico’s en inventariseert welke banken allemaal betrokken zijn bij de financiering van nucleaire installaties.