You are here

FAQ's overstappen

Denk je er over om over te stappen naar een duurzame energieleverancier? Gebruik dan de WISE energievergelijker!

Veelgestelde vragen:

Hoe werkt de WISE energievergelijker? (Korte handleiding)

  1. Ga naar de WISE energievergelijker en vul je verbruiksgegevens in. Klik op ‘Vergelijk energie’. Je krijgt nu het energieaanbod toegesneden op jouw situatie te zien.
  2. Klik op 'Bekijk Details'. Je ziet nu een overzicht van de deal. Bevalt het? Klik dan op ‘Vraag nu aan’.
  3. Vul het aanvraagformulier in en klik op 'Bevestig aanvraag'. 
  4. Binnen een paar minuten ontvang je van overstappen.nl (dat is de partij die alle techniek op de achtergrond regelt) een e-mail met een bevestiging van de aanvraag. Dat was het!

Overstappen.nl stuurt de aanvraag vervolgens direct door naar je nieuwe energieleverancier. Deze zegt het contract bij de oude leverancier voor je op. Je hebt hier verder geen omkijken naar. De nieuwe leverancier neemt binnen 2 weken contact met je op. Hoe lang het duurt voordat je uiteindelijk bent overgestapt, hangt af van je huidige contract. Vooral de looptijd van je huidige contact heeft hier invloed op.

Goed om te weten:
De getallen die je invoert in de vergelijkingsmodule op onze site zijn alleen bedoeld om de tarieven van de verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken en een indicatie te geven van de kosten. Wat er uiteindelijk afgerekend wordt kan een leverancier natuurlijk pas aan de hand van je echte verbruiksgegevens bepalen. Heb je meer ingevoerd in de vergelijker dan wat je uiteindelijk in real life gebruikt? Geeft niets! Je betaalt nooit meer dan wat je echt hebt verbruikt. In deze rekensommen wordt uiteraard ook salderen en terugleveren meegenomen. Alle leveranciers uit onze vergelijker doen dat gewoon.

Waarom zou ik via de WISE energievergelijker overstappen?

Er zijn drie redenen om via onze vergelijker over te stappen:

1) Duurzamer overstappen kan niet
Als je via onze website overstapt weet je zeker dat je terecht komt bij een van meest duurzame energiebedrijven van Nederland. (lees meer over het achterliggende onderzoek)

2) Superscherpe tarieven
De WISE energievergelijker is gekoppeld aan de database van Overstappen.nl. Dit bedrijf staat continue in contact met de energiebedrijven die in onze vergelijker verschijnen. Zo zorgen we ervoor dat prijzen en acties altijd up-to-date en superscherp blijven.

2) Je ondersteunt WISE
WISE krijgt per overstapper een vergoeding van ongeveer €20,-. Dat geld gaat naar de WISE campagne ‘Groene stroom? Ja graag!

Wanneer kan ik het beste overstappen?

Als je een vast contract hebt, kun je kosteloos via onze vergelijker een overstap aanvragen vanaf de dag dat je contract binnen 2 maanden afloopt. Als de einddatum van je huidige vaste contract nog langer dan 2 maanden weg is, adviseren wij je om te wachten met het afsluiten van een nieuw contract. Anders ontvang je een boete voor vroegtijdige contractbreuk en loop je een eventueel beloofde welkomstpremie mis. Deze kosten worden in de meeste gevallen niet vergoed door de nieuwe energieleverancier.

Als je een standaard variabel contract hebt, kun je ieder moment boetevrij overstappen naar een andere leverancier.

Hoe scherp zijn de tarieven?

Wij bieden exact dezelfde scherpe tarieven die ook te vinden zijn op Overstappen.nl.
Er is wel een belangrijk verschil met andere aanbieders: Wij filteren het enorme aanbod eerst op duurzaamheid en daarna op prijs en laten een overzichtelijke lijst met uitsluitend duurzame bedrijven zien waarbij de voor jou voordeligste optie bovenaan komt te staan.

Alle informatie over de tarieven vind je bij het betreffende product in onze energievergelijker.

Hoeveel korting krijg ik?

De energiebedrijven bepalen zelf welke korting zij aanbieden. Deze kortingen wisselen regelmatig. Meer informatie vind je bij het betreffende product in onze energievergelijker.

Waarom zou ik de allergroenste stroom & gas willen?

  1. Als je overstapt van een grijze leverancier als Nuon of Essent naar een van de leveranciers op onze vergelijker bespaar je tot 4 ton CO2. Zo lever je een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van luchtvervuiling en klimaatverandering.
  2. 100% duurzaam betekent ook kernenergievrij! Je bent voortaan niet meer betrokken bij de productie van kernafval.
  3. Bovendien betaal je voortaan je energierekening bij een bedrijf dat bijdraagt aan de verduurzaming van Nederland. Als steeds meer mensen overstappen naar een écht duurzame energieleverancier, winnen deze bedrijven aan slagkracht.

Waarom kan ik niet overstappen naar alle leveranciers?

Op de WISE energievergelijker worden enkel overstap opties gegeven naar de "Voorlopers", de groep meest duurzame energiebedrijven volgens het onderzoek naar de duurzaamheid van de Nederlandse stroomleveranciers. Alle Voorlopers zijn van harte welkom om mee te doen aan onze vergelijker, maar sommigen zijn kiezen er niet voor - om uiteenlopende redenen.

Zijn de gegevens in de energievergelijker actueel?

De gegevens en tarieven worden continue aangepast door onze samenwerkingspartner overstappen.nl. De gegevens zijn dus 100% actueel.

Kost overstappen geld?

Nee, de kosten die worden gemaakt bij het overstappen worden niet bij je in rekening gebracht. Deze administratieve kosten komen voor rekening van de energieleveranciers. Overstappen via onze energievergelijker is in veel gevallen zelfs goedkoper dan op de website van de leverancier zelf!

Wat gebeurt er met de eindafrekening als ik overstap?

Na opzegging ontvang je een eindfactuur van je oude leverancier. Hierin wordt het bedrag verrekend dat je tot de datum van opzegging te veel of te weinig hebt betaald. Het kan soms even duren voordat je de eindfactuur ontvangt.

Krijg ik van de nieuwe energieleverancier automatisch een voorschotnota?

Bij de bevestiging van de overstap krijgt je nieuwe energieleverancier de benodigde gegevens van de netbeheerder. Onderdeel van deze gegevens is je standaard-jaarverbruik, het verbruik dat berekend is voor een heel jaar op basis van de meest recente meterinformatie. Op grond daarvan stelt de nieuwe leverancier je voorschotnota op.

Moet ik zelf mijn oude leverancier opzeggen?

Nee, je nieuwe energieleverancier licht je huidige energieleverancier in wanneer je van energieleverancier wisselt.

Kan er écht niets misgaan?

Je komt nooit zonder stroom te zitten. Een paar minuten nadat je het overstapformulier op onze site hebt verstuurd ontvang je van overstappen.nl een email-bevestiging van de aanvraag. Overstappen.nl stuurt de aanvraag vervolgens direct door naar je nieuwe energieleverancier. Deze zegt het contract bij de oude leverancier voor je op. Je nieuwe leverancier neemt binnen 2 weken contact met je op. Hoe lang het duurt voordat je uiteindelijk bent overgestapt, hangt af van je huidige contract. Vooral de looptijd van je huidige contact heeft hier invloed op.

Wat betekent gegarandeerd duurzaam?

Welke energiebedrijven in onze vergelijker worden getoond is gebaseerd op het onderzoek naar de duurzaamheid van de Nederlandse stroomleveranciers. Dit onderzoek doen we jaarlijks samen met de Consumentenbond, Greenpeace en Natuur & Milieu. Het is een zeer uitgebreid onderzoek waarin wordt onderzocht welke energiecentrales de bedrijven gebruiken en hoe ze de inkoop, verkoop en levering van energie hebben geregeld. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de investeringen - waar gaat je geld naar toe? Aan de hand van al deze informatie wordt jaarlijks bepaald wie de meest duurzame stroomleveranciers zijn. Bekijk de actuele ranking hier.

Ik heb zonnepanelen. Kan dat gedoe opleveren bij de overstap?

De leveranciers uit onze vergelijker zijn allemaal in staat zijn om het salderen van je zelf opgewekte stroom goed te regelen. Als je panelen eerder correct zijn aangemeld bij de netbeheerder dan gaat alles automatisch tijdens de overstap: de informatie over je zonnepanelen wordt automatisch doorgegeven aan de nieuwe leverancier. Eenmaal overgestapt krijg je dat ook op de bevestiging te zien. Als dat niet het geval is, dan is het aan te raden om even contact op te nemen met de nieuwe leverancier.

Kan ik salderen en terugleveren van zelf opgewekte stroom in de WISE vergelijker invoeren?

Voor eigenaren van zonnepanelen zijn er twee varianten waarop de eigen opwek met de leverancier wordt verrekend: salderen en terugleveren.

Salderen
Salderen geldt voor mensen die in de loop van een jaar minder opwekken dan ze verbruiken. In dat geval gaat de leverancier de eigen opwek van het gebruik aftrekken. Je betaalt alleen wat je netto hebt verbruikt. Is dat voor jou het geval? Dan kun je dit ook gelijk in onze vergelijker invoeren. Klik in de overstapmodule op 'ik weet mijn jaarverbruik', daar vind je het invulveld voor zelf opgewekte stroom.

Terugleveren
De term ‘terugleveren’ gebruiken we voor de situatie waarin je meer stroom opwekt dan wat je zelf verbruikt. Je hebt dan onder de streep een negatief stroomverbruik en levert je overtollige stroom aan je stroomleverancier. Helaas kan onze module dat (nog) niet voor je berekenen. We zijn er wel mee bezig...
Als je evengoed een vergelijking via de module op onze site wilt maken, dan raden we je aan om een heel klein aantal KWh’s in de module in te voeren, bijvoorbeeld 1.

  • Heb je nog meer vragen hierover? Bel 020 - 531 76 75 (lokaal tarief). Onze klantenservice bij overstappen.nl helpt je graag verder.

Waarom toont de WISE vergelijker stroomproducten met biomassa in de mix?

WISE kijkt in eerste instantie naar duurzaamheid van het hele energiebedrijf. Wat draagt een energiebedrijf met al haar activiteiten (investeringen, productie, inkoop en levering) bij aan de energietransitie? Dat vinden we belangrijker dan al te veel stil te staan bij afzonderlijke producten die de bedrijven leveren. Er zijn soorten biomassa die we erg duurzaam vinden (bijvoorbeeld biomassa uit rioolslibverwerking) en andere die in de minst duurzame categorie vallen (bijvoorbeeld biomassa bijstook in kolencentrales). Dit soort afwegingen spelen een rol in de rankingmethode waarop onze vergelijker is gebaseerd. Bedrijven die in de duurzaamheidsranking een zeer goede positie behalen maken gebruik van 'goede' soorten biomassa.

Toont de vergelijker ook producten met sjoemelstroom?

Nee!  Het is overduidelijk dat er van sjoemelstroom geen enkele prikkel voor de verduurzaming van onze energievoorziening uit gaat. Daarom houden we stroomproducten met sjoemelstroom (lees: waterkracht uit noordelijke landen) bewust buiten onze vergelijker.

WISE wordt gesponsord door energiebedrijven. Heeft dat invloed op de WISE vergelijker?

Het werk van WISE wordt voor het allergrootste deel gefinancieerd met particuliere donaties. De campagne Groene stroom? Ja graag! wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal sponsorsVoor de WISE groene energievergelijker maakt het niet uit of een energiebedrijf sponsor is of niet. Wat telt is duurzaamheid. De energiebedrijven die in de WISE groene energievergelijker verschijnen worden geselecteerd aan de hand van de duurzame ranking die resulteert uit het veelomvattende onderzoek naar de duurzaamheid van de Nederlandse stroomleveranciers. De sponsors van de WISE campagne ‘Groene stroom? Ja graag!’ komen uit de Top 5 van deze ranking, vanzelfsprekend verschijnen zij dus ook in onze vergelijker.

WISE heeft felle kritiek geuit op het systeem van vergelijkingssites maar onderhoudt nu zelf een vergelijkings-/overstapsite. Hoe zit dat?

WISE publiceerde in maart 2015 een rapport over de Nederlandse online energievergelijkers. Nadat we 46 (!) vergelijkingssites hadden bekeken kwamen we tot de conclusie dat het milieu bij praktisch alle vergelijkers een ondergeschoven kindje is; mensen die een milieubewuste keuze willen maken kunnen beter geen gebruik maken van online energievergelijkers. Vanuit milieuperspectief speelt hier de principiële vraag of het zin heeft om energie op productniveau te vergelijken - dat is de gangbare praktijk bij de energievergelijkers. WISE vindt dat het milieu niet gebaat is als je groene stroom koopt bij een bedrijf dat tegelijk investeert in kolen- of kerncentrales. Je kunt beter kiezen voor een 100% duurzaam bedrijf dat niets te maken heeft met de fossiele en/of kernenergie-industrie.

Een tweede belangrijke conclusie uit het rapport is dat er vaak geen rekening wordt gehouden met het feit dat een energieproduct uit stroom én gas bestaat. Wat we op veel energievergelijkingssites zien is dat een product waar groene stroom en grijs gas in zit direct als groen wordt bestempelt. Dat vinden wij misleidend.

Wij vonden het noodzakelijk om na alle kritiek op de bestaande vergelijkingssites ook na te denken over een alternatief. Practice what you preach! Daarom hebben we onze eigen vergelijkingspagina gemaakt. De twee grote kritiekpunten hebben we in onze 'eigen' vergelijker als volgt aangepakt:

  1. Er wordt niet meer gekeken naar de energieproducten die de energiebedrijven in de etalage zetten. Alleen als een bedrijf als geheel in de meest duurzame categorie valt, dan worden de producten van dat bedrijf aangeboden.
  2. Alle producten die wij in 'onze vergelijker' laten zien bevatten naast 100 % groene stroom (vooral uit NLdse wind en zon) ook CO2-gecompenseerd gas. Dat is bij écht duurzame energiebedrijven vanzelfsprekend.

Wat is de relatie tussen WISE en EasySwitch?

EasySwitch (dat ook de website Overstappen.nl onderhoudt) heeft voor WISE de speciale overstapmodule ontwikkeld waarin de energiebedrijven niet op prijs maar op duurzaamheid worden gesorteerd. Het bedrijf levert alle techniek en logistiek achter de overstapmodule en onderhoudt op de achtergrond ook de contacten met de aangesloten energieleveranciers. Het is een enorme klus om ervoor te zorgen dat alle producten die we in de WISE vergelijker aanbieden altijd up-to-date zijn. Van EasySwitch ontvang je ook een bevestiging per e-mail zodra je je overstap-aanvraag hebt verstuurd.

WISE krijgt per overstapper ongeveer € 20,-. Hoe zit dat?

EasySwitch (bekend van de website overstappen.nl), de partij die de techniek en logistiek achter de overstapmodule levert, ontvangt van de aangesloten energiebedrijven enkele tientjes per afgesloten energiecontract. WISE krijgt daarvan een vergoeding van ongeveer €20,-. Uitgangspunt en harde regel daarbij is dat WISE voor elke overstapper eenzelfde vergoeding ontvangt, zodat er een gelijk speelveld is en bepaalde aanbieders geen commercieel voordeel boven anderen kunnen krijgen. Alle leveranciers die in de top van de groene ranking staan krijgen toegang tot onze vergelijker. De volgorde in de lijst van de energievergelijker wordt bepaald aan de hand van de duurzaamheidsscore. 

Bevatten de energieproducten in de WISE vergelijker ook groen gas?

Ja!  Wij vinden het zeer belangrijk dat een duurzaam energiepakket naast écht groene stroom ook groen gas bevat. De CO2-uitstoot die je gasverbruik veroorzaakt is namelijk in de meeste gevallen veel hoger dan de CO2-uitstoot van de elektriciteit die je verbruikt. Alle energieleveranciers die je op de WISE energievergelijker vindt leveren daarom groen gas.

Het aardgas dat in Nederland wordt verbruikt komt voor het allergrootste deel uit fossiele bronnen in eigen land (Groningen), Noorwegen en Rusland. Het aandeel biogas in de gasproductie is nog zeer klein: 0,5 %. Biogas ontstaat als gevolg van vergisting van organisch materiaal zoals mest, rioolslib, actief slib of gestort huisvuil. In het laatste geval spreken we ook van stortgas.
Groen gas is een verzamelterm voor biogas, stortgas en bio-SNG (Synthetic Natural Gas). De term omvat ook ‘CO2-neutraal gas’ waarbij de CO2-uitstoot van aardgasverbranding wordt gecompenseerd met bijvoorbeeld het aanplanten van bomen. Met de CO2 die de bomen opnemen, wordt de netto CO2-uitstoot van de productie en verbranding van de hoeveelheid aardgas theoretisch tot nul gereduceerd.
 Lees meer over groen gas.

Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden

Het overstapproces wordt verzorgd door Overstappen.nl. Op de website van Overstappen.nl staat een uitgebreide lijst met FAQ’s die je ook nog kunt raadplegen.
Vragen over de achtergronden van de WISE energievergelijker kun je stellen aan onze campagneleider ‘Groene stroom? Ja graag!’ Markus Schmid.

Kan ik hulp krijgen bij het aanvraagproces?

Bij WISE helpen we je graag verder als het gaat om inhoudelijke vragen, bijvoorbeeld over de duurzaamheid van de leveranciers. Voor vragen over de vergelijkingsmodule en alle technische aspecten van de overstap verwijzen we graag door naar Overstappen.nl. 

Bel 020 - 531 76 75​ (lokaal tarief). Onze klantenservice bij Overstappen.nl / EasySwitch helpt je graag verder.

Openingstijden klantenservice:

  • Maandag t/m donderdag van 9:00 tot 21:00 uur
  • Vrijdag van 09:00u tot 18:00 uur